Czerniak w świadomości internautów

Artykuł opublikowany: 2016-11-21

W ramach podsumowania tegorocznego sezonu urlopowego, na zlecenie Fundacji Rak’n’Roll, firma monitorująca media Newspoint oraz agencja badawcza IQS przygotowały badanie na temat nowotworu skóry w świadomości internautów.

Każdego roku na świecie rozpoznawanych jest 130 000 przypadków tego schorzenia. W Polsce czerniaka rozpoznaje się niestety zbyt późno, w konsekwencji 1 na 3 pacjentów umiera z powodu tej choroby - mówi Joanna Łojko, Dyrektor Zarządzająca, Fundacja Rak'n'Roll - Wygraj Życie!. Świadomość społeczeństwa na temat czerniaka sukcesywnie rośnie. W 2015 roku jedynie 69% badanych wiedziało, że jest to nowotwór skóry, dziś jest to już 81%.

Według respondentów najczęstszą przyczyną występowania nowotworu jest zbyt długie przebywanie na słońcu bez odpowiedniego zabezpieczenia skóry przed promieniowaniem UV. Coraz większy procent społeczeństwa ma świadomość czynników, które zwiększają ryzyko zachorowalności na czerniaka. To sukces prowadzonych kampanii edukacyjnych – mówi prof. Piotr Rutkowski, przewodniczący Akademii Czerniaka. Dodaje również, że kluczowym elementem w walce z nowotworem jest profilaktyka. Czerniak odpowiednio wcześnie zdiagnozowany, daje możliwość niemal całkowitego wyleczenia. Dlatego ważna jest profilaktyka: ochrona przed słońcem, regularne oglądanie skóry oraz konsultacja ze specjalistą w przypadku znalezienia niepokojącej zmiany. Nowotwory mogą być wyleczalne, ale kluczem sukcesu jest czas diagnozy i podjęcia szybkiego leczenia. Dlatego trzeba  posiadać co najmniej podstawową wiedzę o tym czym są nowotwory, jak się mogą objawiać, a co więcej – w jaki sposób można im zapobiegać - dodaje Katarzyna Furman z agencji badawczej IQS.

Do pobrania
Szczegółowy raport dotyczący świadomości internautów na temat czerniaka